torsdag 28 april 2011

90-talet på 10-talet.

Jag hatar att låta som en gnällig gammal gubbjävel, men Ok, bear with me. I senaste numret av Sonic Magazine diskuterar den reflekterande men ack så retroaktiga duon Holy Ghost kring huruvida musikaliskt nyskapande kommit till vägs ände, något som jag själv varit inne på en del. De nämner exempelvis att "det har blivit allt svårare att veta kring vilka år en låt är inspelad". Och det är just den där totala frånvaron av kronologi i dagens musik som ger mig rysningar. Det är kanske är historikern i mig som reagerar inför detta ungefär som jag reagerar inför 1890-talets hemska arkitektur med dess hopplock av alla möjliga stilar in absurdum.

Ett färskt exempel nu då: har på senare tid lyssnat mycket på "Well Spent Youth" med elektroniska gruppen Isolée vilket rimligen bör kvala in som en av mina favoriter från 2011 när det här året är slut. Det är bara ett litet problem (i alla fall tycker JAG att det är ett problem): vad ska jag tänka när jag slänger på skivan om 10 år? "Ah, tidigt 10-tal, mmm, ljuva tid..." Eller glömmer jag mig och får för mig att "hm, det är måste vara något från 1995?" Det är nämligen exakt så Isolées platta låter, som en av de där behagliga ambientplattorna som jag lyssnade på under någon regnig sommar där mot mitten av 90-talet. Det är väl därför jag gillar den. Det verkar ännu som om man nästan förgäves får spana efter det musikaliska 10-talet i fråga om soundet.

Det är annars lustigt hur man längre tillbaka kunde datera viss musik med en säkerhet om tre - fyra år. Låt oss exempelvis ta 80-talet. Här kan man dela in decenniet i tidigt 80-tal, mitten av 80-talet och sent 80-tal. I mina öron är det en gigantisk skillnad mellan det gotiska tidiga 80-talet med charmiga och primitiva synthar i kombination med ofta tunga trummor och lite stråkar (hos vissa band), via det mer pajiga mellersta 80-talet med den där ljudbilden som visserligen är ljus och klämmig men ofta hopplöst daterad, och slutligen det sena 80-talet där den teknologiska revolutionen plötsligt gick så fort så vi inte hunnit ifatt den än. Även om jag dock kan säga att "det där trumbeatet är någonstans från 1988 - 91". Men så exakt man kan inte datera idag då man lika gärna kunde placera en platta från 00-talet under 70-, 80- eller 90-talet.

I afton pannkaksgiss. Efter vår goda framgång i Mellangiss är vi laddade.

Inga kommentarer: