I grund och botten kan man väl säga att det som vi i Sverige (som enda land) kallar ”synth” mer eller mindre uppfanns i Tyskland. I alla fall i den form som vi känner genren. Visst gjordes det elektroniska ljudexperiment redan på 1950-talet (Stockhausen eller Musique Concrete i Frankrike) och visst använde rockgrupper med god ekonomi (exempelvis Beatles och Beach Boys) den tidens synthar i sina inspelningar. Men just den här väldigt europeiska genren, närmast frikopplad från rock och ofta populärmusik generellt, skapades i Tyskland. Först och främst då i Düsseldorf som skulle vara en betydande metropol för elektronisk musik under hela 70- och 80-talet.
Ur den vildvuxna tyska krautrocken kom även flera grupper som senare blev nästan uteslutande elektroniska och här kan nämnas ”Berlin-skolan” med Tangerine Dream i spetsen. Från denna scen kom även den nedan nämnda Cluster och Harmonia som dock flyttade från Berlin till landsbygden i Niedersachsen. I Düsseldorf fanns främst kraftverk och senare även namn som DAF och Die Krupps. Samtidigt kom även norra England och Belgien att bli betydelsefulla centra för elektronisk musik. Intressant nog vara alla dessa områden även industriområden. Nedan följer några av de viktigaste skivorna från 1974 som väl närmast får räknas som den ”riktiga” synthens födelseår.
Edgar Froese – Aqua: Soloskiva från Tangerine Dream-mannen och föga förvånande så låter det ganska likt hans grupp. Detta är egentligen en tidig form av ambient och skillnaden mot Tangerine Dream är kanske att kompositionerna är ännu mer lösa och drömliknande och troligen ska väl det hela frammana bilden av vatten. På något vis har jag Michael Nymans ”Water Dances” i bakhuvudet trots att verken inte är särskilt lika.
Cluster – Zuckerzeit: Detta är ibland drömska instrumentallåtar som dock ändå har ett tydligt synthdriv. I stycken som ”Heisse lippen” så pekar det nästan, nästan fram mot det som kallades synthpop.
Harmonia – Musik von Harmonia: Ganska likt Cluster och inte så konstigt med tanke på att det är samma band plus Michael Rother från NEU! Också instrumentalt och ibland lite mer malande men andra gånger mer atmosfäriskt.
Tangerine Dream – Phaedra: Det klassiska Tangerine Dream-soundet från gruppens tidiga album kan anas men här har synthar tagit över och det är en kombination av malande med vackra ljud som för musiken framåt. Det 17 minuter långa titelspåret dominerar förstås skivan.
Kraftwerk – Autobahn: Upplägget påminner mycket om ”Phaedra” då även Kraftwerk var en före detta krautrock-grupp som kring 1974 blev betydligt mer elektroniska. Och precis som på ”Phaedra” är det mastiga titelspåret skivans huvudnummer med sina långdragna synthsolon och en slags ljudillustration av hur du fridfullt susar fram på Autobahn. Låten blev i nedklippt version en internationell hit.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar