tisdag 28 februari 2012

Femteplats två gånger om.

Så har det då gått ännu en vecka i Rootmosets liv och merparten av oss har rentav hunnit avverka två ganska olika tävlingar på kort tid där vi i båda fallen hamnade på femteplatsen. Tycks vara vårt öde just nu. Men så länge man inte ramlar längre ned får man vara glad.

Först blev det alltså ett pannkaksgiss där Danne och Ruben hade snickrat ihop en tävling med rätt annorlunda repertoar. Det blev hur som helst en match för flera av oss, även om vi väl klarade oss hyggligt. Emellertid mosade vi fullkomligt 00-talet och därefter även svenskt (där man bara spelade nya grupper/artister) vilket gav mig lite onda vibbar av hur vi brukade ha det i tävlingarna mot slutet av 00-talet.

Ett lag som inte vunnit förut tog för övrigt hem den tjusiga pokalen som någon av medlemmarna nu får ha hemma hos sig i flera månader eftersom pannkaksgisset nu tar en liten paus under Popgiss. Jag vet ju hur det är eftersom jag med lätt fuktade ögon fick sitta och se på pokalen en hel sommar...

Därefter blev det stora Popgiss på lördagen och likt många andra år var vi i sanningen oerhört sugna och tyckte att självförtroendet var ganska bra så här inför den tävlingen som, enligt utsago, skulle bli ganska varierad. Och så visade sig också vara fallet.

De olika decennierna innehöll en del saker som jag tyckte var rätt lätt, annat som var sådär och så några få grupper eller artister som jag aldrig hade hört talas om överhuvudtaget. Så det var på det hela taget en god blandning även om jag hörde folk sakna vissa genrer såsom punk eller indie. Men det hinner ju komma.

Allt som allt blev vi femma på denna första omgång och vi var faktiskt väldigt nöjda. Man kunde konstatera att förhandstippade Dr Zoom & the Sonic Boom vann men det var även en del andra favoriter som hamnade jämförelsevis långt ned medan andra, mer otippade namn, ryckte. Och sådant gör ju tävlingen lite mer spännande.

Inga kommentarer: