måndag 15 december 2014

Total nostalgi

Undertecknad störtade mitt i julstressen upp till Stockholm för att, min vana trogen, se Front 242. Det är nu nästan tre år sedan (februari 2012) jag och min syster såg dem på Dieselverkstaden i Sickla där de betade igenom ett vanvettigt energiskt men djupt nostalgiskt set innan de sedan tog en paus på några år. De är nu åter ute och turnerar och hade väl inför denna spelningen inga högre förväntningar än att få en fet repris och många gamla klassiker. Platsen denna gång var Debaser på Medborgarplatsen där jag inte satt min fot tidigare. Det var dock synnerligen lätt att hitta dit när man väl kommit till Medborgarplatsen (minns ju ännu hur jag i snöstorm förtvivlat sprang och letade efter det klassiska Debaser vid Slussen).

Man hade ett förband vid man Severe Illusion men eftersom jag var svårt hungrig vid ankomsten passade jag på att äta medan förbandet klev på och hörde rätt väl ut till restaurangen hur de lät. Hann därefter se merparten av deras spelning som bara pågick i 40 minuter. De hade väl ett något eget sound men det var ändå ett vanlig mix av brötig sång, mycket percussion och diverse slagord projicerade på filmdukar bakom bandet.

Front 242 gick därefter på 21.33 och körde i närmare 90 minuter. Man hade svarta masker på sig då man gjorde entré vilket fick mig att tänka på Klinik men dessa åkte sedan av. Jean-Luc och Codenys behöll glasögonen på hela spelningen men Richard 23 kastade sina efter någon låt. Setet var bra men kanske lite fantasilöst då man mest matade megaklassiker. Dock var det förstås en hel del ungdomar där som troligen hade en trevlig stund på så vis. Man öppnade med "Moldavia" och körde sedan "Body to Body" som de sista åren verkar ha haft en konstant plats som låt nummer två i setet. Enda gången setet dippade var faktiskt när man kör de två sömnpillren från "nyaste" plattan "Pulse" (2003) och den i studioversion osläppta "Loud". Mitt intryck var att publiken artigt mest stod och väntade av låtarna. I alla fall gjorde jag det. Men sedan ångade man på bra och avslutade som så ofta med "Punich your Machine". Ja, det var kort och inget nytt. Kanske var de lite mer energiska sist jag såg dem men så har de hunnit bli lite äldre också. Det var dock energi så det räckte och jag fick hård och kvalitativ synthnostalgi så det räckte och nöjd var jag då jag i sann synth'n'roll-anda lämnade lokalen med sikten på sängen vid sådär 23.05.

Följande låtar körde Front 242 på Debaser Medis 14 december 2014.

Moldavia

Body to Body

No Shuffle

7Rain

Together

Take one

Headhunter

Loud

Quite unusual

U-men

Until Death us do part

Commando Remix

Religion

Im rhytmus bleiben

Funkhadafi

Welcome to Paradise

Kampfbereit

Punish your Machine

Inga kommentarer: