lördag 15 november 2014

Heta vax vecka 46

Efter ett litet uppehåll kommer här lite skivtips (och varningar) från Tomas.

Karen O – Crush Songs

Sångerska från nya favoritbandet har släppt en solo platta. Låter spännande men tyvärr, skivan är närmast skissartad gjord med några bra idéer till låtar som skulle kunnat bli något. Hade jag lagt pengar på den här skivan skulle jag sett det som en förolämpning, prisa gud för Spotify, lyssna hellre på Yeah yeah yeahs "Mosquito" från 2013.

Beatrice Eli – Die Anonther Day

Första gången jag hörde BE var med en duett på Kents "Tigerdrottningen", debutskivan är helt ok med sitt 80-talssyntigha sound men för ett högre betyg så hade den mått bra av en rensning då några spår känns som ytfyllnad, bästa låt "Moment of Clarity".

Mapei – Hey hey

Hade inte hört talas om den amerikansk-svenska sångerskan tidigare men hon debuterade redan 2007 med singeln "Video Vixens". Albumet dröjde ända till 2014 och med en stiländring, nya skivan är traditionell R n B med inslag av rap, plattan är välproducerad och har ett modernt sound. Jag gillar den och kommer att lyssna på den flera gånger, bästa låt "Change".

The Rural Alberta Advantage – Mended With Gold

Upptäckte det Kanadesiska bandet genom förra skivan "Departing". Eftersom jag gillade den skivan så kan jag nöjsamt konstatera att den senaste är minst lika stark. Skivan innehåller en rad riktigt bra låtar bla "Our Love", "Terrified To be scared" och skivan kommer att finnas med när musikåret 2014 ska summeras.

Inga kommentarer: