måndag 9 april 2012

The Best Rock band

Jag har sedan en tid lekt med tanken att skapa världens bäst rockband på samma sätt som man som ung skapade favorithockey- eller fotbollslag.

Reglerna är enkla: antingen bestämmer man sig för en fyramannauppställning eller en fenmanna. Det får här bli fyra medlemmar eftersom mina favoritband oftast har haft denna uppsättning. Medlemmarna fördelas som följande: en trummis, en basist, en leadgitarrist och en 4:e person som antingen kan vara sångare, keyboardist, en till gitarrist eller en cool dansare (Bez i Black Grape).

Vi börjar bakifrån med trummorna där valet kändes självklart: Charlie Watts, trummis i Stones sedan 50 år tillbaka känns klockren. Bas: varför är alla coola basister kvinnor, och alla manliga basister knarkade skitstövlar (Dee Dee Ramone, Sid Vicious)? Jag vet jag generaliserar grovt, valet står därför mellan Kim eller Kim (Deal och Gordon) med en viss konkurrens från D'arcy. Det får bli Deal hämtad från Pixies.

När det gäller gitarr blir det svårare. Inte om hon (P J Harvey) ska vara med utan hur bandet ska formeras. Det får bli P J på leadgitarr då hon är tillräcklig kompetent musiker och gitarrist att spela lead i mitt band. På sång Joe Strummer, den första som jag skrev ner. Jag känner mig väldigt nöjd och tror dessutom att Joes, Kims och Pollys röster kommer att komplettera varandra väldigt bra.

Min uppsättning är som följande.

Trummor- Charlie Watts, Rolling Stones
Bas – Kim Deal, Pixies, Breeders, Amps
Lead Gitarr – Polly Jean Harvey, PJ Harvey, soloartist
Sång rytmen gitarr -Joe Strummer, 101'ers, The Clash, The Pouges, The Mescaleros

Helt utan att vara medveten om det så gjorde jag ett statement som till och krönikörerna på GT – Gotlands tidningar - kommer att gilla: 2 kvinnor och 2 män eller mer politiskt korrekt 4 hens, jag vill med detta påtala att bra musik är bra musik oavsett vem eller vilka som gör det, och för icke insatta så är samtlig musiker/ band väl värda att kolla upp.

Detta är Tompa Rootmos helt eget val utan inblandning av övriga Rootmosare.

Rock on!

Inga kommentarer: