torsdag 26 november 2009

"Är det bara jag som lyssnar på ny musik, eller?"

Ovanstående kommentar fälldes av Kjelle igår och den sammanfattar ganska bra den senaste, som vanligt angenäma, rundan på Creperiet. Eftersom våra värdar spelade just en hel del nya saker så var det den pålitlige Hr. Svensson (något uppbackad av Hr. Kristofferson) som räddade kvällen för oss och lät oss sluta på en något så när hedrande fjärdeplats.

MEN. Undertecknad satt som slagen av blixten då han insåg hur fruktansvärt mycket han tappat angående nyare popmusik. Det har jag visserligen varit medveten om ett tag men det blev lite extra tydligt igår. Det är i sådana lägen man måste ta lite tunga beslut. Författaren började lite reflexmässigt dagen med att lyssna på brittiska radiostationen Planet Rock (och fick en pålitlig dos av t.ex. Byrds, Black Sabbath och en del annat som nog inte var mycket yngre än 80-talet) innan det så blev dags lyssna på TRACKSLISTAN för första gången sedan... 80-talet? Onekligen var det ju en gång så att ens goda koll på just lättare musik kom från Hr. Kindvalls program. Jag är inte bra på att lyssna regelbundet på skvalradio så det får nog blir denna lösning.

Det gick för övrigt lättare än jag trott även om cirka en tredjedel av låtarna på listan var skit (igår skrev SvD att Lady Gagas låtar "sticker ut från all mainstreamdisco" och jag undrar på vilket sätt, efter att ha hört låten hon låg etta med). Resten av dagen ska tillbringas med Stiff-boxen (jo, Tobbe, vi vet nog din strategi) innan jag hedrar Nick Drake (35-årsdagen av hans död igår) samt pluggar in lite José Gonzalez så vi slipper skriva honom i onödan så ofta som vi gör på våra tävlingar. Det är dags för seriös hårdträning inför Popgiss X!!!

Inga kommentarer: