söndag 1 april 2018

Dubbelvinst + springtime + goodbye 60-talet


Det har varit glada dagar för antingen hela eller delar av Rootmoset. 21 mars deltog jag och Tomas med vårt "fritidslag" 50 Shades of Mos på ett Brygghuset-quiz och vann (och stort tack till våra lagkamrater Jenny Löfgren och Jessica Jacobsson) varefter vi sedan deltog i ett Creppy Quiz kvällen därpå med Rootmoset och sopade hem en seger trots mycket bra motstånd. Jag tror faktiskt det är enda gången under mina 20 år i musikfrågesportbranchen som jag vunnit två kvällar i rad och det i två viktiga tävlingar. Fattas nu bara att vi ska vinna i Popgiss 14 april. Vi ska i alla fall göra ett allvarligt försök.

Eftersom vi aldrig vilar på hanen så blev det sedan premiär för Helenas och Eriks klubb Wall of Sound 24 mars. Vi hade en synnerligen trevlig förfest hemma hos en av mina kollegor (hela 50 Shades of Mos på plats) innan vi tog oss ned på stan för att få oss en odyssé genom svensk populärmusik från 60-talet och framåt (dock mest de coola grejerna och inget Ledin- eller Gyllene Tider-träsk). Bandet körde två set och därefter blev det dansgolv. Stack dock hem något så när i tid eftersom sommartiden denna natt nöp en timme.

I mitt eget lyssnande har jag nu, efter stor tvekan, bestämt mig för att pensionera sextiotalet. Hädanefter kommer jag endast, såväl i träningslyssnande som nöjeslyssnande, att lyssna på musik gjord efter 1969. Okej, jag kommer att sakna Beatles men å andra sidan kan jag deras skivor utan och innan och det är så lätt att man slentrianlyssnar på "Aftermath", "Revolver" eller "Blonde on "Blonde" Hädanefter ska "Led Zeppelin IV" och "Who's Next" istället bli min äldsta slentrianlyssning. Inte minst då Rootmoset redan har två medlemmar som med nöje lyssnar på sextiotalet. Jag får väl se när jag pensionerar sjuttiotalet.

Inga kommentarer: