söndag 29 januari 2017

Inför Mellangiss - träningsläger och flerfrontslyssnande


Det närmar sig ett Mellangiss, alltså kanske världens näst viktigaste tävling efter Popgiss, och det går en del tankar genom huvudet om vår dagsform och allt man ska hinna lyssna på.

Träningslägren duggar väl tätt nu på sistone och i Visby har det nu även dykt upp en ny regelbunden musiktävling jämte Creppy Quizz, nämligen "Quizz med David och CaMa" på Brygghuset. Denna serie tävlingar, som alltså arrangeras av musiknördarna David Ahonen och Carl-Magnus Westemar, har troligen ett lite mer folkligt anslag (alltså att nivån är något enklare, i alla fall i vissa grenar) då den även lockat en något annan publik än de vanliga nördarna. Dock är uppläggen minst lika ambitiösa som på Creperiet. Så gå dit, alla Quizz-sugna. Inte minst får man bra möjlighet till att träna sina musikkunskaper.

Allt detta lyssnande. Ibland känns det lite som ett flerfrontskrig då man inser att man helt enkelt inte hinner med allt. Jag har redan skapat nya spellistor för 2017. En för allt jag vill lyssna på för att jag gillar det, en för svenska listhits som jag ska mata in samt en för utländska listhits. Utöver det har jag även skapat andra listor som egentligen inte har med musikträning att göra utan helt enkelt gäller det faktum att jag vill variera och nischa mig inom sådant jag nu tycker om. Exempelvis fick det bli en spellista med jazz-album från den gyllene perioden 1955 - 65 och en med kända inspelningar av klassiska verk (i den ordning de är inspelade och inget annat). Utöver det sitter jag periodvis och kör mitt årslyssnande (1973, bokstaven "f" just nu) och pluggar listhits från 2016. Samt inte att förglömma att jag på lågintensiv nivå pluggar hårdrock inför hösten Distgiss (jag är nu på 1988).

Mitt absoluta och anspråkslösa mål är dock att varje dag lyssna på musik jag tycker om och då inklusive gamla favoriter. Annars dör man som lyssnare inombords. Kom ihåg det.

Inga kommentarer: