måndag 12 maj 2008

Att gilla "rätt" musik...

(Av Robert) När jag i förmiddags lyssnade på P3 så ringde man upp en tjej som skulle önska en låt. Hon förklarade att det var lite pinsamt men att hon i alla fall ville höra en låt med någon som hette Ashley Simpson. Vet nu inte vem det är men hon var tydligen syster till "rikspuckot" (enligt tjejen) Jessica Simpson (sångerska? Skådespelerska? Minns ej) och allt som allt lite pinsamt. Hon började även beklaga sig en smula över att hennes kille retade henne för att hon gillade "fel" Beatles-period. För hon gillade ju "det där poppiga och glada" medan man skulle gilla "det där tunga och svåra." Sen kom trudellutten med Simpson coh den gick (precis som jag trodde) snabbt in genom ett öra och ut genom ett annat och jag skulle i skrivande stund inte kunnat komma ihåg den under pistolhot.

Allt som allt var det här dock en ganska intelligent musikanalys och säger även en hel del om oss Popgissare. För det är intressant detta med hur man helt enkelt inte lyssnar på viss typ av musik. Jag minns t.ex. för några år sen då det i ett mellangiss blev ABBA-tema. Aldrig har man väl hört folk stöna och stånka så mycket i popgiss-sammanhang som just då. Och de goda arrangörerna visste givetvis detta och hade säkert lite roligt åt det. Men den dagen lär nog dröja då man sitter och diskuterar b-sidor på ABBA-singlar, vilka gitarrister de spelat med, vad de menar med den och den texten, vem som producerade och så vidare...

Och Beatles? Hm, jag har visserligen allt med dem rent formellt men plattorna som de gjorde före "Rubber Soul" ligger troligen undanstuvade någonstans på mina föräldrars vind eller i min systers gamla flickrum (tror jag). Skulle nog gå få tag i dem men varför göra sig mödan. Alla Beatles-plattor från "Rubber Soul" och framåt ligger just nu så jag kan se dem medan jag skriver den här texten. Fast jag kanske är lite konstig då jag inte tycker Beatles är så "tunga och svåra" i och med "Rubber Soul" och framåt. Eller som en Popgiss-kollega uttryckte det: "Beatles blev fan så mycket bättre när de började knarka!"

Jag har dock ingen förklaring på varför viss musik inte går hem i vissa kretsar. Inte egentligen. För nog kunde man, i princip, ha dissekerat Britney Spears lika väl som The Smiths. Fast det är bara det att det... är inte lika roligt. Och jag kan fortfarande inte riktigt förklara varför.

Inga kommentarer: