lördag 16 mars 2019

Roberts nutidsnostalgli: 2010 års album


Jag, Robert, tänkte här bli lite nostalgisk angående det senaste decenniet eftersom det ju så vackert lider mot sitt slut. 2010 var ju ett viktigt år för mig eftersom det var då jag på allvar började återknyta förbindelserna med, och kunskapen om, samtida musik. Min kunskap om ny musik blev allt sämre under loppet av 00-talet och nådde sin kulmen mot slutet av decenniet till följd av en kombination av minskat intresse och privata skäl. Denna historia har jag dragit ett antal gånger men om någon missat den kommer en snabb repris nedan.

I samband med bokrean 2010 införskaffade både jag och min Rootmos-brodet Tomas var sitt exemplar av svenska upplagan av ”1001 plattor du måste höra innan du dör”. Bläddrade igenom den och konstaterade att jag väl hade lite sviktande kunskap om 50-talet (kronologin börjar 1955) även om jag ändå ofta kände till artisterna. Från 1965 började min kunskap eskalera kraftigt och igenkänningsfaktorn kulminerade väl med skivorna från första halvan av 90-talet där jag bara kunde sitta och le medan jag bläddrade mig igenom den tjocka luntan. Därefter började det åter (till min förvåning) gå nedåt med kunskapen angående skivorna från det sena 90-talet och när jag var inne på 00-talet var det inte bara så att jag inte hade hört en enda skiva. Jag hade i de flesta fall inte ens en aning om vilka artisterna var.

Det kunde inte bli mer tydligt angående hur mycket kunskap jag hade tappat. Jag insåg att jag till sist måste göra någonting åt det där. Sagt och gjort. Eftersom jag mest arbetade hemma vid den tiden (fördelen med att vara adjunkt på högskola, ljuva tid) så kunde jag på ett halvår lyssna in mig hjälpligt på 00-talet efter att ha plockat hem drösvis med listor över decenniets album. Ofta kunde jag klämma 17 – 18 album om dagen om jag började 08 och körde på till midnatt. Efter det vände jag mig mot det unga 10-talet och började försöka fånga upp plattor redan då de kom istället för fem till tio år senare. Nedan finns några av mina favoriter från året 2010.

Band of Horses – Infinite Arms

Jag fick som sagt bygga upp mitt musikkunnande från grunden och halkade in på saker jag aldrig ens trott att jag skulle komma in på, såsom den så kallade ”skäggrocken” vilket är arvtagarna till The Band. Mest kom jag att lyssna på denna ganska behagliga skiva där nästan varenda låt kom att sitta efter en lyssning. Kom rentav att se bandet live tre gånger (2011, 2012, 2017). Jag är annars inte så bra på det rotrockiga men för Band of Horses kommer jag alltid att känna en ganska hög grad av sympati.

Hot Chip – One Life Stand

Ett band som vid det här laget hade hållit på fem eller sex år och som jag helt hade missat. Låter ibland lite som Pet Shop Boys om de hade blivit ett fullfjädrat band istället för en duo med bara synthar. Den här skivan har också ett antal melodier som fastnar väldigt lätt. Tycker mycket om titelspåret men även ”Brothers”.

Yeasayer – Odd Blood

Jag tror att jag tycker om den här skivan för att den får mig att tänka på ”My Life in the Bush of Ghosts” med Eno/Byrne. Ganska roliga ljudmontage men samtidigt slagkraftigt. Värd att kolla upp för alla som är roade av lite mer experimentell musik.

Teenage Fanclub – Shadows

Den enda kopplingen till mitt kära gamla nittiotal från detta år. Teenage Fanclub gick från ett lite stökigare sound (inte för inte låg de på Creation) innan de gick över till något mildare countryaktigt sound som normalt inte borde tilltala mig alls, egentligen. Den här plattan är dock smockfull med fina låtar där särskilt ”Baby Lee” bör nämnas. Inte illa för ett band som vid det laget gett ut skivor i närmare 20 år.

Radio Dept – Clinging to a Scheme

Ett svenskt band som på ett hederligt vis förvaltar det storslagna och ekomättade indie-soundet från sent 80- och tidigt 90-tal. Hade hört namnet under 00-talet men just aldrig kommit mig för med att lyssna. Denna deras tredje skiva blev dock stor, stor favorit under året 2010 och många år framåt.

Salem – King Night

Stilen kallades tydligen ”Witchhouse” (åh, alla dessa etiketter som så snabbt glöms bort) men jag skulle helt enkelt kalla det för spöklik elektronisk musik. Inte minst titelspåret där man på ett smart sätt mixat in ”Stille nacht” så att man till en början inte riktigt, riktigt känner igen den ack så välbekanta melodin. Stämningsmusik, helt enkelt.

Caribou – Swim

Ett enmansband med ett fylligt elektroniskt sound som visade sig låta ganska annorlunda då jag såg dem live några år senare (mycket maffigare, till min förvåning). Favoriter är öppningsspåret ”Odessa” med snygga slingor som sitter vid första lyssningen.

Oskar Linnros – Vilja bli

Att det fanns ett band som hette Snook under 00-talet hade jag ingen aning om. Det var svenskt och det var hip hop, vilket inte gjorde saken bättre. Däremot hörde jag tidigt 2010 singeln ”Åh, Sundbyberg” som talade till mig med sin skildring av en barndomsmiljö som många lämnar (även om jag inte kunde referera till så många skjutna i porten i grannhuset). Den ibland sönderspelade ”Från och med du” passade mig bra vid den tiden i mitt liv men plattan har ett antal snygga låtar med texter om att kunna göra vad du vill, bara din tro på sig själv är stark nog. Jag vet inte om det alltid stämmer med verkligheten, men det är trevligt att få höra det sjungas ibland.

Inga kommentarer: