söndag 19 juni 2016

Säsongavslutning på Creppy Quizz!!




Torsdagen 16 juni 2016 var, om inte en strålande dag så ändå en högst acceptabel sådan. Undertecknad anlände till Creperiet och chockades svårt då jag vid ankomsten fick se... Kjelle! Denne man, känd för sina eleganta och diskreta sena entréer, hade nu trotsat alla tillvarons fastslagna lagar och infunnit sig först av alla (en kombination av skjuts och tidigt avslut på jobbet). Följaktligen kunde vi tillsammans med Tomas ha en trevlig pratstund innan allvaret (nåja) började. När Kennet anlände hann jag förströ mig med att hjälpa honom att hitta exakta datum på vissa konserter (bland andra Iggy Pop och UB40) han besökt på 80-talet. Budgie på Gröna lund var dock lögn och förbannelse att hitta.

Denna kväll var det de trevliga killarna i Migraine boy som arrangerade vilket borgade för ett avspänt giss med mycket hjärta och humor. Temat för kvällen var, inte helt orimligt, sommar. Vi brakade rätt in i en rad intron och var till en början förstås lite osäkra på hur vi skulle tolka just begreppet "sommar" vilket väl borgade för en eller annan tabbe innan vi kom in i tänkesättet. Därefter kunde vi surfa igenom 60-talet, 70-talet och 80-talet (där Kjelle satte Y & T). Vi var dock på vippen att skriva Troll istället för Angel på "Sommaren i city" men det var vi tydligen inte ensamma om. Vi lyckades sedan värka fram Balsam boys med "Här kommer sommaren" även om vi senare gjorde en del lite billiga tavlor, bland annat på grupper och artister som vi borde kunna. Och så råkade vi i bryderi då Kjelle benhårt hävdade att en för oss totalt okänd sångerska (och inte Nancy Sinatra) sjungit in Sumer Wine med Lee Hazlewood. Detta byggde dock på Kjelles enorma kunnande eftersom sångerskan ifråga spelat in låten INNAN Nancy och de båda lät rätt lika. Men det var Nancy varvid vi blev påminda om den regel vi ibland inte alltid lyckas följa, nämligen "krångla inte till det" (vilket vi alla har gjort under årens lopp).

Fem versioner av "Summertime" följde och jag grämde mig genom bordsskivan då jag inte kom ihåg Billy Stewart med sin roliga och helt urflippade showmanversion från 1966 trots att jag mycket väl känner till just den inspelningen. Det är nackdelen med artister med lite vanliga namn. Sedan flög även ordningsmannen i mig då jag högljutt protesterade mot att Big Brother and the Holding Company kunde bli Janis Joplin och hade en ivrig diskussion med ett mycket tålmodigt Migraine boy om vilken version av Bob Marleys "Sun is shining" som vi egentligen hade hört (jag hade fel men fick ändå något litet erkännande för att jag visste att den kom på plattan "Soul revolution" 1971 men senare spelades in på nytt på "Kaya" 1978).

Under pausen hade jag och flera andra en rolig diskussion om vad Agnetha Fältskog egentligen sjunger i "The Heat is on" (med den berömda inledningraden "Rappididama, va' mé dej"). "Summer of Love" var en mycket rolig kategori som vi väl mer eller mindre spikade (1967 är grejen) och jag var även nöjd över att klippa den skönsjungande Minnie Ripperton en stund senare. Retfullt nog lyckades kvällens mest taggade Rootmosare övertyga oss andra om att Supergrass var Manic Street Preachers (en grupp som jag och Tomas har ett ont öga till) fast det inte riktigt var det. Å andra livades jag upp av att Koop kom en stund senare. Mot slutet skulle vi även gissa årtal och även om jag normalt älskar sådant så kunde vi inte glänsa riktigt denna kväll.

Som synes på det hastigt nedklottrade slutresultatet blev det som följer:

Bonobo 94
Rolf-Örjanz 93
Dom andra 84
Rootmoset 83
50/50 78
Midnight Ramblers 74
Eggels 72
The Gotländsk Utseende 70
We Love Britney 61

Vi hade som bäst legat trea under kvällen men räckte inte riktigt till utan tog vår vanliga Tottenham-placering medan Jerker och hans gäng med nätt nöd pressade sig förbi den åtminstone på papperet livsfarliga kombinationen av Peter och Örjan. Och vi fick besegra My Little Conny på walkover. Det blev som sagt ett mycket avspänt och roligt Quizz från killarna som ska ansvara för Mellangiss 2017 (11 februari) och vi var nöjda när vi slutligen gick från Creperiet efter en rätt lång eftersittning. Så är det bara att bita ihop till höstterminen även om veteranen Örjan flaggade för en skön tävling om en dryg månad... man är aldrig långt från ett musik-quiz i Visby!

Inga kommentarer: