tisdag 13 februari 2018

Rootmoset 20 år!


I oktober 1997 var jag på besök hos min gamle barndomsvän Anders i samband med en fest i hans villa en lördagskväll. Jag hälsade på ett antal andra gäster, däribland några av hans kollegor från LM Ericsson. Föga anade jag att det bland dessa människor som jag av pliktskyldig artighet gav ett snabbt handslag fanns ett par som skulle bli mina vänner och följeslagare under 20 år framöver.

Det gick ett par månader. I december 1997 eller januari 1998 (men snarare det förstnämnda) ringde Anders mig från jobbet. Konversationen gick ungefär som följer.

”Jo, tjena, det är Anders!”

”Tjena!”

”Du! Jag står här tre jobbarkompisar som ska va' me' i nån' sån här musikfrågesport... ja, Popgiss heter det. De behöver en fjärde person... nån' som kan sån här konstig musik. Och det är ju DU, det! Vill du va' me', eller?”

”Öh, jo...”

Min gamle vän gick (och går fortfarande) rakt på sak. Så jag accepterade inför hans raka fråga. Fick ett telefonnummer till en av de andra deltagande. Tomas hette han. Jag tror vi hade ett artigt och lite stelt samtal en enda gång innan första tävlingen som (detta mindes jag inte under några år utan fick här konsultera min pålitliga timdagbok) ägde rum på all hjärtans dag, 14 februari 1998.

Jag kom sålunda till tävlingen på gamla goda Effes, ett ställe som jag för all del kände mycket väl till eftersom jag varit en regelbunden besökare sedan ganska exakt våren 1994. Jag anlände i hygglig tid i början av eftermiddagen och åter utspelade sig en komisk dialog när jag mötte tjejen som satt i kassan.


”Jo, hej, jag heter Robert och jag ska tävla.”

”Jaha, vad heter laget då?”

”Öh... det vet jag inte.”

”Jaha, vad heter de du ska tävla med då?”

”Öh... det var en som hette Kristoffersson...”

(bläddrande i någon slags rulla)

”Här! Laget heter Rootmoset.”

(”vilket jävla namn” hann det fara genom mitt huvud)

Sagt och gjort. Jag betalade och gick in. Irrade mellan borden som stod uppställda. Jag hade ju ingen aning om vem jag skulle tävla med överhuvudtaget. Plötsligt fick jag dock se två killar som jag kände igen från just den där festen i oktober 1997. Annars hade jag nog fått irra länge till eller också fått begära efterlysning via folket på scenen (Örjan Hillbom och SIN lag 2, vilka jag då inte heller visste något om).

Jag gick fram och presenterade mig. Kände mig lite nervös. Det blev ju inte bättre av att de båda männen, särskilt den yngste, förklarade att han var inne på ”pop och rock” och att veckans värsta kväll på jobbet var när P3 dans gick (jag sa inte så mycket om att jag själv mest var inne på dansmusik just då). Den äldre pratade lite om sin nyligen timade 40-årsdag. Den fjärde killen, Kjelle, anlände lite senare, en vana som förblivit under åren (NB: Kjelle har aldrig missat en tävling under de 20 år jag känt honom men han är avspänd angående tider).

Det här var början till Rootmoset. Vi kom ganska väl överens från början men även om vi, som många vet, gick och vann hela rasket 1998 och sedan fick arrangera Popgiss 2000 så tog det lite tid innan Rootmoset ändå svetsades samman till den enhet det är idag. Men då gick det istället desto fortare. Popgiss har varit en ingång till en värld fyll av musik, passion och vänskap. Jag tackar alla sköna människor i denna krets för det men särskilt mina goda vänner i Rootmoset: Kennet, Kjelle och Tomas med vilka jag nu tävlat i 20 år. Rock on!

Inga kommentarer: