söndag 21 september 2008

Världens minst njutbara liveband eller en reflektion kring white noise.

Av någon anledning har det blivit en del inspelningar från skivbolaget Creation för min del på sistone. Började med att jag hittade den där kassetten (ja, kassett!) med en konsert med House of Love som syster spelat in från radion i nådens år 1989 eller 1990. Därefter har man åter gjort en djupdykning ned i shoegazing-träsket. Därmed är det oundvikligt att man stöter på My Bloody Valentine (döpt efter en splatterfilm från 1982). Satt och diskuterade just denna grupp helt kort med Tomas och man kunde konstatera att ”så mycket My Bloody Valentine blir det ju inte numera”. Jag slängde emellertid på klassikern ”Loveless” som spelades in under två års tid med start i februari 1989 och slutligen kom ut i november 1991 (både bandet själva och Alan McGee på Creation förnekar att skivan skulle ha kostat 1,5 miljoner och nästan bragt bolaget i konkurs). Den är krävande men dock ändå fullt njutbar om man är på det humöret. Däremot måste MBV vara världens minst njutbara liveband alla kategorier. Här talar jag då inte om att de skulle vara taffliga, tråkiga eller mesiga på scen. Snarare handlar det om de ljud de ger ifrån sig live. Tankade nyligen hem två bootlegs med dem (dessutom med föga god ljudkvalitet, vilket gjorde lyssningen än mindre njutbar). Bandet avslutar konserterna med låten ”You Made Me Realize” som i studioversion är en historia om 4 minuter och vare sig bättre eller sämre än det mesta som MBV spelat in. Live tänjer de dock ut den till 17 minuter av… oljud. Jag satt där vid min dator och funderade på om det alls var värt att lyssna på dessa 10 minuter av… myrornas krig. För det lät misstänkt likt TV:n då programmen tog slut när man var liten (ni äldre förstår vad jag menar). Hur det bör ha varit för publiken kan man bara föreställa sig och bandet fick även en del kritik för denna attack mot åhörarnas trumhinnor. Ändå förnekar bandledaren Kevin Shields att han skulle ha fått tinnitus p.g.a. bandets konserter. För övrigt avslutar MBV även sina konserter under 2008 med detta oljud. Ni som tänkt se dem är varnade. Säkrast är att avnjuta ”Loveless” hemma i sin fåtölj. //Robert

Inga kommentarer: