I samband med att jag häromdagen löste
Melodikrysset blev jag medveten om att jag tydligen hade missat någon
ung svensk hiphop-kille vid namn Einar. Och antagligen har man sovit
sig igenom gånget musikår när även Anders Eldeman sitter och
beskriver honom som ”en tonåring som låtit tala om sig” och jag
bara lutar mig tillbaka i min stol och säger ”va?”. Det betyder
väl att jag åter är på väg in i musikalisk coma men det finns å
andra sidan ofta förklaringar till det. Exempelvis att jag inte
tycker rådande trender är kul.
Även om jag inte var medveten om det
då så tappade jag mycket i början av 00-talet då jag tyckte att
den nya musik som kom efter 90-talet helt enkelt inte var så
omvälvande. Det var liksom svårt att toppa mycket av det jag hört
under detta för mig så gyllene decennium och omärkligt började
jag sluta lyssna på mycket nytt, vilket jag ofta skrivit om tidigare
på bloggen. Det verkar nu dags igen. Fast nu är jag ju mer medveten
om det.
Men då väldigt många internationella
hits består av Max Martin-klonade lättuggade hits där den ena
artisten gästar den andra och det ibland är tre eller fyra
”featuring” den och den på en låt som har åtta kompositörer
och tre producenter men ändå inte är så oerhört spännande så
tröttnar jag. Och hälften av de nya svenska produkterna verkar vara
hiphopare som sjunger på en ofta tillgjord Rinkeby-svenska (att döma
av det faktum att jag hört åtminstone några av dessa artister
prata en helt grammatiskt korrekt svenska i intervjuer) till lunkande
beats. Då tröttnar jag ännu mer.
Sedan är väl förstås problemet att
jag är så förbannat petig med musik. Jag funderade i samband med
det här över vad jag faktiskt tagit till mig med hjärtat de
senaste åren och det första namn som poppade upp var Nils Frahm.
Denne namne till min far och till min systerson (förnamnet) är
alltså en experimentell och klassiskt skolad tysk pianist som jag
upptäckte via Peter Robinsons romaner om Kommissarie Banks då hans
flickvän gav honom dennes LP ”Spaces” i present i början av en
episod. Jag vet nu att Peter Robinson har mycket bra musiksmak så
jag kollade upp Frahm och fastnade direkt.
De som träffat mig på olika
gisstävlingar tror kanske att jag är en ständigt glad och högljudd
typ som gillar att stå i centrum och som gillar röjarmusik men jag
är ju även rätt tillbakadragen och gillar verkligen att sjunka ned
i skinnfåtöljen och sluta ögonen medan någon introvert
elektronisk musik svävar i bakgrunden. Musik som exempelvis Nils
Frahm. Det är ju en väldigt europeisk konstmusikalisk tradition som
ligger mig varmt om hjärtat men som väl inte lär ge mig så många
poäng i Popgiss och som ligger väldigt långt från listorna. Men
återigen så ger jag faktiskt tusan i det och kommer i allt högre
grad under tjugotalet att gå in för att återigen må riktigt bra
av musik. Såsom det ska vara.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar