Prodigy-sångaren
Keith Flint har sålunda hittats död
efter att ha tagit livet av sig vilket väl för mig, Robert, är den
tyngsta musikaliska nyheten sedan Bowie skattade åt förgängelsen
(och då ändå på grund av sjukdom och inte något så totalt
meningslöst som självmord) för tre år sedan.
I en tidigare krönika
(http://rootmoset.blogspot.com/2009/02/en-elektronisk-dansentusiasts.html)
har jag ju skrivit om Big Beat och vad det betydde för mig och hela
mitt nittiotal. Och var det någon som förkroppsligade hela denna
rörelse (vars medlemmar ofta var ganska anonyma) så var det ju
sannerligen Keith Flint, mannen med en frisyr som såg ut som om en
liten gräsklippare tuffat över huvudet på honom men missat håret
på sidorna.
Jag upptäckte inte Prodigy med deras
första album, Experience. Snarare var det via ett par
samlingsplattor kring 1993. Den första, som hade en titel i stil med
”Rave Anthems” eller liknande (och som jag nog kan hitta i ett
CD-ställ hemma om jag får leta lite grann), innehöll bland annat
en remixad version på ”Everybody in the Place” samt även den av
många tydligen hatade låten ”Charly” (med en samplad katt och
en del andra ljud från någon instruktionsfilm riktad till barn
angående hur de undvek faror). Köpte den här skivan av en kompis
och jag lyssnade friskt på den. I övrigt stötte jag även på en
samlingsplatta från gruppens bolag, XL Records, där det fanns en
hel del smått och gott jämte Prodigy själva.
I början spelade ju gruppen mer så
kallad Breakbeat, en stil där låtarna var dynamiska och där
saftiga beats plötsligt bröts av loja reggaeslingor. Det fanns en
hel drös grupper inom fältet (Kicks Like a Mule, SL2 etc) men de
övriga försvann liksom medan Prodigy fanns kvar. Stötte sedan på
en artikel om dem i tidningen Pop inför att de släppte sin andra
skiva. Eller om dem... artikeln bestod snarare av en intervju med
Liam Howlett, keyboardisten och programmeraren som skrev så gott som
allt material till början. Dock hade han i samband med det visuella
hjälp av Keith Flint, Leeroy och Maxim.
När Big Beat drog igång så bestod
rörelsen ofta av killar bakom synthar som förlitade sig på andra
effekter. Duos som Chemical Brothers och Orbital hade videoskärmar
medan Underworld, som förvisso hade en sångare, hade en häftig
ljusshow och även mer än någon annan distraherade publiken från
musikernas relativa orörlighet med de fetaste beatsen av dem alla.
”Music for the Jilted Generation”
hade ännu inte släppts när jag såg gruppen om aftonen 12 augusti
1994 på Hultsfredsfestivalen. Jag stod rätt långt bak i det stora
Saharatältet och det jag minns var mycket vitt ljus och att jag
därmed såg rätt lite av medlemmarna på scen men det var en
sjusärdeles show även om det fortfarande i hög grad var för den
tiden vanlig ravemusik. Men jag köpte ju ett par månader senare
raskt den nya skivan tillsammans med föregående ”Experience”.
Såg därefter även Prodigy 1 juli 1995 i det näst största tältet
på Roskildefestivalen (där även Oasis spelade det året) och jag
vill minnas att jag var rätt trött i benen då de rundade av med
”No Good (Start the Dance)”. Vid det laget kunde jag gruppens
liverepertoar mer eller mindre utan och innan även om de dock alltid
slängde in ”improviserade” passager som aldrig fanns på skiva
då de uppträdde. Men även de passagerna lärde man sig efterhand,
såsom rolling rock-ramsan och en del annat.
Våren 1996 släpptes ”Firestarter”
och där, på baksidan av singeln, dök den ”galne” Keith Flint
upp för första gången. Han hade ju haft någon slags hippieimage
på tidigare album men hade nu ändrat stil ganska drastiskt. Dock
var medlemmarna ännu rätt propert klädda på den här tiden även
om de redan vid den tiden hade en viss trötthet i sin framtoning på
fotona, ungefär som om de festat lite för mycket (vilket kanske var
fallet, jag vet faktiskt inte). Förväntningarna inför nästa skiva
var i alla fall skyhöga även om den lät vänta på sig. När jag
såg dem för andra gången på Hultsfredsfestivalen, 15 juni 1996,
spelade de på näst största Pampasscenen. Klockan var oerhört
mycket och jag hade druckit en energidryck för att hålla igång
vilken var så häftig så att jag därefter knappt sov alls den
natten (vilket även kan ha berott på kyla och att någon i
sällskapet hade råkat vomera i vårt tält). Minns hur bandet bland
annat körde en låt som lät som ”Spank My Teacher” vilke
förstås var ”Smack My Bitch Up”. För man hade ju redan 1996 de
flesta låtarna klara och körde dem trots att de var outgivna. Och
publiken gick igång trots att de inte hört materialet.
Såg dem även en gång till den
sommaren, På Lollipopfestivalen 27 juli 1996, även om vi fick
sticka en bit in i konserten för att hinna med någon buss in till
Stockholm City. När så ”Fat of the Land” slutligen släpptes så
spelade jag den förstås sönder och samman tillsammans med bland
andra Chemical Brothers andra. Det var som sagt här nittiotalet
toppade och jag hann se Prodigy en sista gång, nu på Orangea scenen
på Roskildefestivalen 29 juni 1997. Live drog bandet nu mer och mer
åt rockhållet och gitarrister dök upp mitt i beatsen.
Som jag skrivit i mitt tidigare inlägg
så tog väl nittiotalet slut där. Även om jag tyckte att jag själv
hade världens koll på musik så hade rötan börjat sätta in även
om det är först i efterhand jag blivit medveten om det. Till sist
lyssnade jag i stort sett bara på Big beat men problem infinner sig
om grupperna antingen tar oändlig tid på sig med nya skivor
alternativt släpper skivor som blir allt sämre och sämre. Chemical
Brothers släppte ett par trevliga album ännu 1999 och 2002 men
Prodigy lät vänta på sig. Underworld släppte en skiva 1999 och
föll sedan sönder. Orbitals blåa album från 2002 kändes lite
blekt. Prodigy lät vänta på sig. När så en ynka låt (”Baby's
got a temper”) läckte ur på internet så var den i ärlighetens
namn rätt trist. Jag tankade olagligt hem deras album från 2004 och
der var bara så förfärligt... blekt. Vid det här laget kunde
någon av Chemical Brothers sista hits (”Galvanize”) rentav höras
på träningspass vilket väl var ett exempel på hur mainstream Big
Beat blivit. Inte heller ”Invaders Must Die” från 2009 gjorde
mig glad. Fast vid det laget var jag på min musikaliska botten i
fråga om att ta in nyheter.
Till min glädje rykte Prodigy faktiskt
upp sig på senare år och släppte 2015 och 2018 två hyggliga album
som förvisso inte håller nittiotalsklass men som ändå var helt
klart lyssningsvärda. Även om jag förstås alltid kommer att
minnas deras nittiotalstrilogi och de där vilda konserterna mot
mitten av nittiotalet. I och med Keith Flints död känns det nu som
ett bokslut för mitt nittiotal. Så tack, Keith Flint, för att du
gjorde min värld lite roligare och lite skönare. Vila i frid.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar