Embryot till Mellangiss: Arrangörerna CaMa och David samt en deltagare i ett av de första Brygghus-gissen 3 november 2016.
Jag vill berätta en liten
musikfrågesportshistoria för er som handlar om två killar. Vi kan
kalla dem David och CaMa. Det handlar på sätt och vis även om en
pub som vi kan kalla Brygghuset. David och CaMa ville hålla lite
giss i den annars gisstäta staden Visby och började så smått med
det i november 2016. Undertecknad var där på premiären och var ett
tag helt ensam i lokalen utöver personalen. Sedan kom en av mina
vänner och så slet man tag i några besökare så att man till sist
hade tre tvåmannalag.
Sådär höll det på ett tag där
under senare delen av 2016. Sex besökare blev dock åtta, tio, tolv,
15 – 20. De tidigare gästerna var, med något undantag, inte de
människor som oftast frekventerade de stora gissen (Popgiss och
Mellangiss) eller ens det ganska smala gisset på crêperiet den
sista torsdagen i varje månad. Efterhand började dock även kända
Popgiss-profiler dyka upp på tävlingarna. Den svällde. Vid de
senaste tävlingarna jag deltog i (sent februari 2019) var lagen
närmare 30 (120 personer eller fler) och man fick ofta tacka nej
till sent anmälda deltagare. Antalet deltagare hade nu med marginal
passerat antalet deltagare i Popgiss då jag anslöt mig 1998.
För egen del må jag inte ha varit med
i Popgiss från allra första början men jag kan i alla fall bestämt
hävda att jag varit med i Brygghuset-gissen, eller ”Quiz med David
och CaMa”, från allra första början. Rentav var jag den förste
som trädde innanför dörren. Så jag har sett denna folkliga
undergroundrörelse växa under de senaste dryga två åren. Och vad
har det då med vad som egentligen är en rapport om Mellangiss 2019
att göra? Jo, nämligen följande:
David och CaMa, vilka, tillsammans med
(de första kvinnliga arrangörerna någonsin i ett Mellangiss) Christine och Lina,
fick i uppdrag att arrangera Mellangiss 2019 har genomfört ett
synnerligen intressant experiment som jag tvivlar på om någon annan
arrangör av varje sig Popgiss eller Mellangiss någonsin genomfört.
De har, likt ett rockband som harvar på småklubbar och stadigt
bygger upp en publik och sin egen förmåga som liveband, genom sitt
tvååriga värdskap för en allt populärare musiktävling verkligen
fått möjlighet att finslipa sina färdigheter och testa idéer. Och
det är här vi så kommer över till...
Förmiddagen 9 mars i herrens år 2019.
Undertecknad hade kvällen innan varit på personalfest med
Försäkringskassan där för övrigt David och CaMa även stod för
en musikfrågesport efter maten. Ja, så avspända var denna
dynamiska duo så att de kvällen innan sitt största giss någonsin
gör ett beställningsjobb åt en statlig myndighet och sedan smiter
iväg till Brygghuset för lite samvaro in på småtimmarna. Nu låg
undertecknad i badet och lyssnade för en gångs skull inte på en
platta med Neil Young utan rentav på John Coltranes ”Giant Steps”
följt av Led Zeppelins ”Houses of the Holy”. Tomas ringde och vi
förklarade väl växelvis hur laddade vi var. Ja, det mesta var väl
i stort sett som vanligt inför ett Popgiss eller Mellangiss.
Denna gång hade vi dock återupplivat
den gamla sedvanan med att träffas hela laget innan då vi hade
bokat ett bord på Brookyn vid Stora torget vid 11.30. Sagt och
gjort. Det blev en promenad i det smått kylslagna Visby och så
sammanstrålade vi utanför etablissemanget i fråga. Det blev lagom
med en hamburgare och en Brooklyn lager medan vi drog lite gamla
minnen och därefter kom in på taktikprat (”krångla inte till
det!!”, ”Robban, skriv inte svaret med en gång”). Sedan var
det dags att promenera till Donners Event dit vi anlände cirka 12.40
varvid vi i lugn och ro kunde inta vår plats. Till grannar hade vi
fått tre glada killar från Borås som gick under namnet Knallex och
bredvid dem satt veteranerna Crackers.
Tävlingen satte igång på utsatt tid
och efter att Örjan sedvanligt hållit ett litet välkomsttal så
presenterade sig arrangörerna, Carl-Magnus, Christine, David och
Lina med varsin låt i ett tema. Jag insåg redan efter en titt i
tävlingsformuläret att det alltså var ett Brygghuset-giss i stort
format i och med ett antal teman kring ”Sällskapsresan” (alla
hade också Suntrip-mundering på sig) där låtarna anspelade på
olika delar (transportmedel, kroppsvisitering, grisfest, på stranden
och så vidare). Tyngdpunkten låg på modernt och radiohits och det
spelades även en del tokroliga låtar, rentav. Vi blåste en del på
första rundan och låg efter den till vår oförställda fasa på en
34:e (!) plats men vi jobbade sakta upp oss och var redan efter andra
rundan på 19:e plats, därefter på 17:e och preliminärt verkade vi
ligga på en 14:e plats.
Då det inte myllrade av äldre nummer
(dock en del) så kunde inte alltid Kenneths speciella kunskaper
komma till pass men det dök ibland upp saker som Montrose (introt
till ”Bad Motor Scooter” är mycket likt det till Mötley Crües
”Kickstart My Heart” men både Kenneth och Kjelle klippte numret
på ett par sekunder). Kvällens roligaste överraskning var att det
var Tomas, av alla, som snabbast tog Deep Purples ”Stormbringer”
innan vi andra ens hunnit blinka. Det blev några stolpar ut men lika
ofta stolpar in. Kjelle grämde sig nog mest av alla åt att han
först på ryggmärgsreflex skrev ”Mike and the Mechanics” då
låten ”Over My Shoulder” spelades varefter han började
överlägga med sig själv och kom fram till att det nog var Paul
Carrack solo. Annars var jag väl själv glad att åt att efter
mycket värkande få fram Lasse Lönndahl och Towa Carson (”Men
hon!!! Hon!!! Som sjöng med Lasse Lönndahl! Visa mig hur man går
hem... inte Lill-Babs, inte Siwan... hon lever tror jag...
hon!!!!!”). Blev även glad få höra Flaming Lips men Tomas var
nog ännu gladare över Bikini Kills. Som vanligt blåste vi Backyard
Babies (Tomas: ”Jag kan Hellacopters!”). Kjelle tog obskyra saker
som Jason Mraz på intron även om vi chockade oss själva genom att
blåsa ”Swastika Eyes” med självaste Primal Scream. Då och då
fick vi även gissa skivomslag och ett särskilt charmigt inslag var
de filmer där ganska små barn fick försöka återge kända videos
som de hade sett varefter vi gick gissa (jag tror vi satte alla).
Mot slutet verkade vi alltså ligga på
en 14:e plats och stämningen var just då rätt låg. ”Nej, nu
lägger vi ned Rootmoset” utbrast Tomas i spontan frustration men
tog tillbaka uttalandet en stund senare. Vi hade ju dock hoppats på
tio-i-topp men startfältet var denna gång brutalt starkt med ett
gäng nya lag från Stockholm som därtill är skolade i giss så
svåra att nivån på Gotland ter sig amatörmässig. Klockan 23,
medan utslagsfrågor om tredjeplatsen spelades, skingrades vi
snabbare än Beatles efter sin sista turné och drog oss hemåt.
Först dagen efter mottog jag från Kjelle en bild på resultatlistan
som fastställde att vi kommit på en för oss ganska förnedrande
15:e plats medan Popgissvärldens egna Real Madrid, Dr Zoom, tog hem
även denna match och därmed vunnit varenda Mellangiss under
10-talet. I övrigt var det tung Stockholmsdominans i toppen (Dr Zoom, Bobby Tonys och Riddarna av dålig smak, sistnämnda efter utslagsfråga) även om
ett rent Gotlandslag, Bat Out of Skarphäll, kom på fjärde plats. Vi
delade för övrigt vår plats med Crackers.
Allt som allt kan man konstatera en rad
förändringar i Popgiss och Mellangiss under 10-talet, nu när den
sista större tävlingen för decenniet är över. Jag noterade att
några tidigare arrangörer mot mitten av decenniet fällde
kommentaren ”Bring the Pop back to the Popgiss”. Sanningen är
väl egentligen den att det aldrig fanns särskilt mycket pop att
”återföra” till tävlingen eftersom ren pop (om vi nu menar
väldigt strömlinjeformad radiomusik) från början lyste med sin
frånvaro i väldigt, väldigt hög grad. En av mina kvinnliga vänner
brukade referera till de tidigare åren som ”gubbrockgiss” och en
av mina vänner, som är väldigt duktig på bred populärmusik, hade
efter deltagande 2001 svurit på att aldrig vara med igen då han
upplevde att han bara satt av tiden.
Gisset skapades ju ursprungligen av och
för män (ja, det var ju män) med snävare musiksmak och det kunde
från början mycket väl ha blivit ”rockgiss” även om ”Pop”
väl från början fick syfta på populärmusik rent generellt. Till
en början var Popgiss och Mellangiss som sagt en nästan exklusivt
manlig historia även om de deltagande männen sannerligen inte
försökt stänga ute kvinnor. Redan 2000 stod vi själva i en
radiointervju och uppmanade alla musikintresserade tjejer att komma
och delta och åtminstone några fler tjejer dök upp, vad vi minns.
I Mellangiss 2019 var för övrigt närmare en fjärdedel av
deltagarna kvinnor vilket är en anstormning utan dess like om man
jämför med de tidiga åren. Företeelser ändrar sig, kort och
gott.
Kulmen på svårighetensgraden nåddes
troligen med det berömda Mellangiss 2011 varefter arrangörerna året
efter, just Crackers, gick efter devisen festligt, folkligt, fullsatt
och lade lite mer fokus på hits även om de äldre popgissarna också
kunde vara nöjda. Mellangissen blev också lite lättare därefter.
Popgiss 2014 slog rekord i lättsamma radiohits medan Popgiss 2016
backade lite men ändå bibehöll fokus på lättsam musik och även
en del som knappt spelats i Popgiss förut inom alla möjliga genrer.
Mellangiss 2017 var också präglad av en mycket bred och
förhållandevis enkel nivå som gav många poäng. Själv tyckte jag
även om Popgiss 2018 där det mixades mellan rätt lättsamma saker
och lite roligare material för oss äldre deltagare. Jag kan väl
överlag även beskriva Mellangiss 2019 som ganska ”modernt” och
med en hel del lättsamma hits, vilket jag väl delvis var beredd på
även om jag också hade räknat med att arrangörernas personliga
smak skulle märkas ännu mer (i alla fall de två arrangörer jag
har ganska god koll på). Allt som allt dock ett mycket roligt
upplägg.
Dock har det väl under tiotalet också
blivit klart för Rootmoset att vi befinner oss i en ny musikalisk
terräng. I giss där lättsamma radiohits har tagit en allt större
plats så är en rocker som Kenneth, en indiekille som Tomas eller en
elektronica-snubbe som undertecknad ute på lite tunn is. Den som
kanske haft lättast att anpassa sig är vår brede grovjobbare
Kjelle, en sann arbetare i herrens trädgård, som med så god
entusiasm han nu kan uppamma träningslyssnar på pojkband, svenska
sextiotalsband och en hel del annat som vi andra har svårare att
hantera. Men vi gör så gott vi kan och lär väl komma tillbaka.
Trots ett smärre deppande över att vi ramlade ur tio-i-topp så var
Mellangiss 2019 allt som allt en mycket trevlig och kul historia och
inte minst myllrade det av härliga människor som utgör minst halva
nöjet med tävlingen och är de som gör att man trots allt inte
tröttnar på något som ibland tar över ens liv lite väl mycket.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar