Det fanns en tid när kritikers ord
vägde tungt inom olika områden. Många av oss som varit med ett tag
i musiksvängen kan även nämna perioder i våra liv då vi faktiskt
lyssnat en del på kritikerna och tagit till oss deras ord eller
åtminstone känt oss svårt motiverade att kolla upp deras
rekommendationer. Med tiden upptäcker vi dock att allt som
kritikerna säger inte är kungsord. Vi kan rentav märka hur deras
omdöme ibland sätts fullkomligt ur spel. Jag kallar det
”Dylan-effekten” och många förstår nog vad jag menar.
Man kan tala om Dylan-effekten därför
att Bob Dylan nog var den första artisten som fick den här verkligt
viktiga och intensiva relationen till kritikerna, vare sig han själv
ville det eller inte (och det var ofta han inte ville med tiden). Den
processen kallar en av Dylans biografister, Howard Sounes, för
”förgudningen” i rubriken på ett kapitel och det är ganska
träffande. Efter nämnda förgudning så har många kritiker,
särskilt i en viss ålder, förhållit sig fullkomligt distanslöst
till Dylan och den så kallade Dylan-effekten har därefter uppträtt
i en rad olika sammanhang och gäller, som jag ska visa snart, inte
bara äldre rockmän. Även om det rätt ofta är just den gruppen
som vi förknippar med Dylan-effekten.
Frånsett smärre svackor (bland annat
mitten av 80-talet) så har Dylan alltid kunnat förlita sig på
kritikernas gunst oavsett kvaliteten på plattorna. Under senare år,
när Dylans plattor stabilt fastnat i något slags stompigt gubbsound
där han även låter som sina dryga sjuttio år, så har kritikerna
pålitligt skickat in hans plattor på listorna över årsbästa
album. Han har rentav kunnat få ganska hyggliga konsertrecensioner
trots att jag själv och de flesta jag känner som har sett honom kan
vittna om att han är en ganska glanslös och butter liveartist.
Dylan är dock inte riktigt, riktigt så
avgudad som han var, det ska erkännas, då han särskilt här i
Sverige har fått se sig omsprungen av tronarvingen Bruce
Springsteen. Det ska understrykas att jag, som många andra, tycker
Springsteen är en riktig hedersknyffel och han lär ju ännu vara en
sjusärdeles liveartist samt släpper plattor som nog ändå är lite
roligare än de som Dylan ger ifrån sig. Men. Det blir ändå något
formligen distanslöst när kritikerna staplar lovord över
Springsteen. Även när han i början av nittiotalet släppte ett par
dubbelalbum som många anser vara bland de sämsta under hela hans
karriär så fläskade en av Sveriges mer namnkunniga kritiker på
med ”tio getingar, Bruce!!!” Och då känns det lite som att
Bruce kan göra nästan vad som helst så gör folk vågen, oavsett.
Den roligaste (och nu menar jag inte
rolig som i trevlig och mysig utan mer som i sarkastisk) läsningen
när det gäller årsbästalistorna för album bjuds man på om man
tar sig an Rolling Stones lista. I år hade man exempelvis plockat in
ett album med THE MONKEES (jag måste skriva det med versaler), en
grupp som den då hippa redaktionen säkert avfärdade å det grövsta
när det begav sig. Men efterhand ändras det och med devisen
”gammalt är bra” så kan även Monkees, en töntig grupp som
inte släppt ett album på runt 45 år, hamna på bästalistan 2016.
Jag skulle som sagt vilja höra
dskussonen på redaktion:
”Men vi KAN inte ha Dylan som etta i
år igen!!! Till att börja med har han inte släppt någon
platta...”
”Men Springsteen då? Paul Simon? Och
Bowie? Han är ju död!”
”Vi måste ha lite modernt också.
Hon Beyoncé har släppt en platta som alla verkar gilla. Vi får nog
lägga den som etta. Ni vet... Minnie Ripperton är död och Aretha
släppte inget i år...”
”Ja, men....”
”Kom igen! Vet ni någon annan ung,
svart, kvinnlig, ny artist som släppt något i år?!”
(tystnad)
”Då så. Beyoncé it is! Ta det som
män, killar! Jag har läst att under nästa år ska Dylan visst
släppa varenda dokumenterad konsert från turnén med The Band 1974.
38 konserter!!!! Och det är ju en NY platta. Den kommer ju ut 2017.
Jag lovar att Dylan blir etta... platta eller inte.”
Kritiker har lätt att gilla
gamlingarna. Springsteen är så trevlig, Dylan är sur och mystisk
och Neil Young är konstig och gör dikeskörningar med jämna
mellanrum. Det är alltså lätt att gilla dem, hur kassa plattorna
än skulle bli. Jag har dock på senare år sett hur våra kritiker i
Sverige åter fått spel och låtit Dylan-effekten drabba ett antal
artister, men nu angående ett helt annat kön och ett en helt annan
genre. Jag syftar här på en viss grupp unga poptjejer som
representerar Dylan-effekten på speed år 2016.
På sätt och vis är det rättvist.
Musikvärlden har dominerats av rockgubbar och länge hade kvinnorna
bara Joni Mitchell, Kate Bush, Patti Smith och några till som
”trovärdiga” och kritikerälskade artister. Men på senare år
så har gränserna luckrats upp och ett antal yngre kvinnliga
artister har fått gigantisk uppmärksamhet och inte minst om de då
haft en viss image.
Under väldigt lång tid skrev den
seriösa musikpressen extremt lite om unga popkvinnor. Jag minns hur
jag nästan höjde på ögonbrynen då tidningen Slitz (ja, innan den
blev dynga) gjorde en blänkare om Pernilla Wahlgren och rentav hade
henne på omslaget. Det ansågs lite udda sådär i början av
90-talet. Själva vinkeln på storyn var dock ”den svenska
tonårspopens död” och så skrev man någon lätt ironisk elegi
över de svenska blonda hårburren från 80-talet med Pernilla
Wahlgren som representant för hela genren.
Men på senare år kom Zara Larsson och
hennes likar. Särskilt Zara Larsson får stor uppmärksamhet och
hyllas distanslöst av kritikerna. I kölvattnet av henne följer
Tove Lo och Tove Styrke som också fått bra press (även om Tove
Styrke inte släppt något i år). Och varför skriver den seriösa
pressen så mycket om Zara Larsson och Tove Lo men inte om, säg Amy
Diamond eller om Sanna Nielsen? Varför? Ja, de senare är
underhållningsartister som producerar mycket, mycket lätt musik och
har en dito image med okontroversiella och trevliga uttalanden om
ditten och datten. Zara Larsson gör också mycket, mycket lätt
musik men hon har en ultrafeministisk image och tycker till om det
mesta som rör unga tjejer. Det blir bra press. Samtidigt som man
skriver mindre om verkligen spännande kvinnor såsom Jenny Wilson,
Anna von Hausswolff och El Perro del Mar.
Men precis som Dylan och andra i hans
generation ofta hyllas vad de än gör och har fribiljett in på
bästalistona så länge de bara släppt en platta under året så
får Zara Larssons plattor genomgående bra press. Och precis som
Dylan gör såsig gubbrock som får mig att somna så gör Zara
Larsson ofta den lättaste av lätta popmusik som också får mig att
somna. Men vad vet jag? Kanske är jag bara en gammal berguv som
inget begriper? Tove Lo släppte nyligen en ”spännande” singel
vid namn ”Lady Wood” som handlade om kvinnlig onani. Ja, möjligen
kanske en och annan blir provocerad av texten men tyvärr är denna
halvballad så såsig så jag inte ens tänker på vad hon sjunger
om. Och Zara Larssons två senaste singlar låter som något man har
vispat ihop med vänsterhanden i studion (gamla ”Lush Life” var
ju ändå en stunsig poplåt). Jag tror trots allt att om Zara
Larssons i sina intervjuer mest sagt ”Ja, jag vill göra fansen
glada... och sälja lite skivor... tihi” så tror jag inte hon hade
fått lika bra press av kritikerna. Kort och gott funderar man på om
distanslösa kritiker (då som uu) hyllar vissa artister för deas
åsikter eller för deras musik, trots att det är den som
recensionen ytterst handlar om. Vad tror ni?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar