Jag önskar att jag kunde ha skrivit
att det var en strålande vårdag och att alla var lyckliga i Visby
om förmiddagen 15 februari 2020. Riktigt så var det nu inte. Det är
sant att många var uppspelta och förväntansfulla men vädret,
däremot, var erbarmligt. Vi skulle nu sitta inne större delen av
dagen men den där skuren med hårt och kallt regn kom givetvis just
under de cirka 15 minuter då jag befann mig i det öppna, mellan
mitt hem och Brooklyn vid Stora torget där vi skulle ha själva vårt
avstamp för dagen.
Kall och dränkt anlände jag men togs
desto varmare emot av ägaren Philip. Kenneth var redan på plats och
avnjöt en kall och Tomas och Kjelle anlände strax därpå.
Rootmoset hade nu inte träffats på några månader, huvudsakligen
därför att Kjelles jobb för honom Sverige runt mer än någonsin.
Men nu var vi ånyo samlade och det gamla maskineriet satte genast
igång. Det blev lite uppvärmningsprat med vilket upplägg som kunde
tänkas komma mer i detalj och en del annat. Allt medan vi åt
lunchburgare med riklig mängd frittar och bea samt intog ett par
kalla.
Vi fick även sällskap av Mackan från
numera insomnade Crackers vilka delvis har återfötts som Crackzone
och det blev ännu lite prat och anekdoter innan vi rörde oss mot
Donners Event. Första omgången av Popgiss 2020, med underrubriken
”Det svenska popgissundret”, skulle börja klockan 13 och vi
visste att man numera verkligen höll tiden. Precis som festivaler
numera inte består i att stå och vänta en timme på något band
som sedan meddelar att de ställt in utan istället blivit ett
löjligt väloljat maskineri där artisterna står och tittar på
klockan medan de kör för att gå exakt DEN tidpunkten så har även
Popgiss blivit en alltmer välfungerande apparat och det slarvas
minsann inte med tiden.
Vi anlände cirka 12.45 och hann ändå
cirkulerar lite och hälsa på andra uppspelat gissare. Början på
ett Popgiss är alltid lite som ett coctailparty där man bara går
runt och kramas och skakar hand mest hela tiden. Arrangörerna, Dr
Zoom, meddelade 12.55 att alla borde gå till sina bord och efter att
lugnet hade lagt sig så drog det hela igång på riktigt. Det är nu
redan många år sedan man öppnade ett Popgiss med någon snitsig
videopresentation utan det blev helt enkelt några inledande ord och
regler från Dr Zoom och producenten, Örjan Hillbom. Det räckte
gott och väl.
Först ut var 14 låtar (varav två
videos utan ljud) från 50-talet. Tomas satte ”Donna” med Richie
Valens och efter lite diskussion var vi överens om att det är Janne
Malmsjö som sjunger ”Snurra min jord”. Vi stod och vägde mellan
Eddie Cochran och Gene Vincent men valde det tryggare alternativet
(Eddie). Tur för oss. Vi blåste dock Lill-Babs med ”Kyss mig,
honey” (krånglade till det och skrev Towa Carson). Missade även
en Yma Sumac som för övrigt ingen av oss hört talas om. Hade dock
inga problem med de ljudlösa videofilmerna med Bill Haley och Gene
Kelly skuttandes i regnet. Vi fick därefter lagöl då vi var näst
bäst på 50-tal men hade betalat först. Så kan det gå.
60-talet gick samma väl med 12 av 14.
Dock förväxlade vi Spotnicks med Shadows (det var alltså Spotnicks
vi hörde) men vi var på det klara med detta och ingen av oss är ju
någon expert på instrumentalmusik anno 1961. Kunde heller inte Dion
and the Belmonts (men jag tror heller ingen av oss direkt gått in
för doo woop). Ett visst träningslyssnande gav resultat då jag
satte ”Blind” med Etta James. Kenneth tog snabbt Toots
Thielemanns. På videoskärmen rullade säkra namn som Doors och
Jethro Tull som inte gav oss några problem.
En gren vid namn ”Electromashup”
visade sig passa mig ganska bra även om jag grämde mig över att
blåsa synthakter som Spark! och Kite (när dylikt nu äntligen dök
upp i Popgiss). Kjelle satte dock Harold Faltermeyer och Tomas
Swedish House Mafia medan jag själv tog LMFAO tvärsäkert och
Maskinen på en ren gissning (Maskinen, Familjen, Sällskapet,
Stiftelsen... alla dessa jävla organisationer i gruppnamnen).
70-talet innebar lite av en dipp
(Kenneth: ”för lite gitarrer!”) medn 9 av 14. I en svensk
rocklåt föreslog jag Magnus Lindberg (som jag i princip aldrig hört
men gissade på att han kunde låta på det viset) och tur var ju
det. Kjelle och Kenneth hamnade i en diskussion om huruvida vi hörde
Queen eller Sweet och så skrev vi Sweet när man givetvis spelade en
låt med Queen där basisten Roger Taylor sjöng. Vi har dock en
stolt tradition av att blåsa Queen nästan varje gång. Jag minns
att vi tagit dem en gång (”Stone Cold Crazy”) men alltså inte
nu. Vi blåste även Chicago, Warren Zevon, Bil Withers och William
Oneyabo (vem?). Dock lände vi igen en Ledin på engelska. Satte även
videos med Devo och Buggles.
80-talet blev väl vår clou för denna
gång eftersom vi spikade alla 14 poäng. Vi bockade bland andra av
Slayer, Pogues (”Streams of Whiskey”, den enda låt min syster
hann se Shane McGowan sjunga innan han kollapsade på scen en neslig
höstkväll 1991), Helloween och REO Speedwagon, med mera, med mera.
Ett block med producenter fungerade
ändå hyfsat för oss då det alltså gällde att sätta två låtar
och därefter vem som producerat dem, sex gånger om. Vi tog här 13
av 18 poäng. Vi hade ingen aning om att Quincy Jones producerat
Lesley Gore's ”It's My Party” men fattade detta då Michael
Jackson dök upp. Kunde även sätta Mark Ronson via Bruno Mars
(trots att jag själv inte ens visste att han hade producerat något).
Otroligt nog kom jag ihåg en titel (”Katten i hatten”) med någon
ny rappare vid namn Einar men vi blåste förstås kollegan ZE
(svensk ny rap, herregud...) och producenten hade vi inte ens hört
namnet på. Blåste även Bob Rock då vi inte kunde koppla honom
till artisterna men satte dock Def Leppards ständige följeslagare
”Mutt” Lange. Rörde till det lite på slutet och skrev Magnus
Frykberg (vad hände med honom?) istället för Christian Falk. Rätt
nöjda ändå.
Det blev åter dipp på 90-talet med 9
av 14. Vi lyckades jobba oss fram till Legacy of Sound men blåste
Tracy Bonham (vem?), Blues Traveler (vem?) och Matchbox 20 (ett namn
vi i alla fall hört men det är nog allt). Vi klippte snabbt det
oväntade valet Eddie Meduza och sedan lyckades jag känna igen den
enda låt jag kan med Boyz II Men (”I'll Make Love to You”) samt
Papa Dee (en låt jag inte hört på över 20 år). Tomas och Kjelle
resonerade sig fram till Blind Lemon i ena videon.
Ett slags skifte inträffade vi då vi
för kanske första gången var bättre på 00-talet (11 av 14) än
på 90-talet. Vi blåste någon Keith Urban (någon countrysnubbe),
Lilleman (vem?) och Haiducci där vi skrev O-Zone (likartade
versioner av samma låt som väl kom samma år, en riktig luring).
Dock satte vi som vanligt Donnars och Mustasch.
Nästan gren hette ”Svensk progg och
pugg” där vi fixade 10 av 12. Man körde grundkursen i progg så
det var inga problem där. Vi blåste dock två låtar på punken
(”Ge fan i mig med” Attentat, en grupp vi helt enkelt lyssnat för
lite på) och satsade på fel häst i den eviga frågan ”Strebers
eller Dia Psalma” (samma band minus trummisen). Vi skrev Dia Psalma
när det alltså ännu var föregångarna. Så kan det gå.
Under tävlingens gång kom för övrigt
även totalt 16(?) skivomslag in och där satte vi nio. Det hjälpte
inte alltid ens att det var naket. Det blev även en paus med snyggt
paketerad pyttipanna med ägg och rödbetor. Trevlig upplägg och
allt flöt på bra. Han även hälsa på och prata lite extra med
olika medlemmar i gissvärlden.
Vi bävade lite inför det färska och
fullsmockade 10-talet och klarade även bara 7 av 14 låtar. Namn som
Sara Parkman och Kiesza eller Baroness sade oss, ärligt talat, inte
ett smack och så skrev vi Du Lipa när det var Selena Gomez (eller
om det var tvärtom) trots att Tomas, vår expert på poptjejer, satt
och vägde mellan de båda alternativen. Tomas satte även Brunflos
stoltheter Junior Brielle och vi hade inga problem med Vaccines. Vi
klämde även en video med Viagra Boys, kanske den enda video jag
sett med dem. Från tjugotalet spelades bara tre låtar och en video
och det kom en riktig slamkrypare i form av en låt med gamla
hederliga Psychedelic Furs. Satte en av fyra låtar då Tomas utan
besvär klippte Shitkid.
Nästa gren, Balearic, föreföll helt
öppen och jag hade hoppats på lite Acid House och annat skönt där
jag kunde luta mig tillbaka men det blev faktiskt en pärs med 5 av
12 poäng. Glömde helt bort Mandy Smith (fast jag tror att jag körde
låten själv i Mellangiss på hösten 2019) och fick helgardera med
att skriva Bananarama på två ställen. Lyckligtvis stämde det i
ett av fallen i alla fall. Vi förväxlade även Gianna Nanini med
Loredana Berté. Kenneth, som kan sin reggae, satte dock Gregory
Isaac trots ett minimum av sång i låten ifråga.
På covers gick det hyggligt med 17 av
24 även om blåste akter som Sahara Hotnights, Paul Anka och
Boppers. Och det är Gipsy Kings, inte Los Lobos, som gör ”Hotel
California” på spanska. Fick dock äntligen höra Paradise Lost i
ett Popgiss även om det var deras tolkning av Bronski Beats
”Smalltown Boy”.
På duetter satte vi totalt 14 av 24.
duetter som den mellan Tweet (vem?) och Missy Elliott blåste vi
helt. Kenneth och Kjelle hade den eviga diskussionen om vem som
sjungit med Meat Loaf och i vilket sammanhang. Skrev Carla de Vito då
det var Ellen Foley. Och nu ska vi fan i mig plugga in de där
sångerskorna! Vi rundade av med 12 av 24 intron. Som bäst låg vi
fyra i tävlungen men slutade på en nionde plats med 165 poäng. Den
eviga ettan under eftermiddagen, Eftermössa i Hökarängen, blev på
slutet omsprungen av Nine Inch Snails med en ynka poäng (194 –
193).
Tävlingen var för övrigt slut vid
20.50 så det var en spurt utan dess like från arrangörernas sida.
Vi har ju alla upplevt tävlingar som slutat på 22.30 och (som
värst) 23. Den tiden är troligen förbi. Medan efterfesten rullade
vidare mot Brygghuset var jag dock helt belåten med att förpassa
mig hemåt och smälta dagens resultat.
Vårt mål är, som alltid, tio i topp
och vi var härmed helt nöjda. Vi låg bitvis top fem men tappade
lite på slutet. Dock var det väldigt få poäng vi kunde gräma oss
över eftersom det var ganska så få ”stolpar ut” och väldigt
mycket av det vi blåste var akter där inte ens namnet sade oss
något då facit drogs. Därmed så kunde vi vad vi kunde och det vi
inte hört... ja, ni förstår.
Allt som allt kan jag säga att Dr Zoom
mer än råge toppade sitt eget Popgiss från 2014. Det här var mer
blandat och hade lite mindre fokus på radiohits samt en hel del
spännande överraskningar som även passade oss bra, bitvis.
Arrangemanget blir bara bättre och smidigare så jag kan bara tacka
och bocka för ett finfint upplägg och försöka ladda upp inför
nästa drabbning 14 mars.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar