Så har jag tagit mig igenom åren 1968
– 69 och tänkte helt kort kommentera det som jag hade någon
glädje av från den eran. Ja, det blir förstås väldigt brittiskt
och rockigt och progressivt så förvänta er inga stora
överraskningar. Men vi kör i alla fall.
Tronskiftet mellan Beatles och Stones
äger rum under den här eran då Beatles för all del släpper minst
ett fantastiskt album (det vita) men sedan befinner sig i sönderfall
medan Stones släpper två album som väl sätter någon slags
standard för jammig urban rock med rötter i blues (tråkigt nog har
de därefter huvudsakligen varierat den formeln till förbannelse
samtidigt som de slutade skriva smarta texter och riktade mer in sig
på snus, mus och brännvin... eller tyngre grejer). Move, detta
embryo till ELO, gjorde fortfarande en del trevliga singlar under
ledning av originalet Roy Wood. Small Faces släppte en sista
fantastisk skiva (”Ogden's Nut Gone Flake”) varefter de föll
sönder i den trista boogierockgruppen Humble Pie och den på inget
vis originella men ändå charmiga orkestern The Faces. Kinks
fortsatte att odla sin charmerande excentricitet på album som ”Kinks
are the Village Green Preservation Society” och ”Arthur or the
Decline and Fall of the British Empire”. Båda är fyllda med små
pärlor för extrema anglofiler.
Annars var det ju mycket med de här
hårdare och även mer pyskedeliska akterna som jag älskar högt.
Hårdrocken började sakta ta form då Deep Purple släppte tre album
dessa år och Led Zeppelin hann med två. Båda rörde sig väl inom
fältet ”melodisk rock” men med mer blues för Led Zep och mer
klassiskt/progressivt för den djuplila akten. Moody Blues släppte
ett flertal riktigt behagliga plattor och peakade troligen med ”To
Our Children's Children's Children” även om de också skulle komma
att upprepa sin formel till förbannelse med tiden. Mest intressanta
av de progressiva akterna var väl dock Pink Floyd (som nu tuffade på
utan Syd Barrett men ändå började hitta formen för något nytt)
och King Crimson som på sin fantastiska debut ”In the Court of the
Crimson King” använde mellotronen på ett vida mer brutalt vis än
Moody Blues. En oerhört underskattad skiva från denna era är
Zombies ”Odessey and Oracle” som kom under våren 1968 och utöver
hiten ”Time of the Season” inte sålde så värst bra.
Marknadsföringen förbättrades väl inte av att Zombies hade brakat
ihop i december 1967. Även Family är ett av mina mindre kända
favoritband från perioden.
The Who, som hade trampat vatten ett
tag, släppte ”Tommy” och var nu på god väg att bli, i mina
öron, det ultimata rockbandet med några gyllene år framför sig.
En anonym bluesrockakt med lite flöjt, Jethro Tull, släppte en
debut 1968 och började hitta formen med sin andra skiva ”Stand Up”
året därpå. En kämpande popstjärna, David Bowie, fick en hit
sommaren 1969 med ”Space Oddity” men albumet sålde inte så
värst bra. Ännu mer förbisedd blev dock den känslige trubaduren
Nick Drake och hans underbara debut ”Five Leaves Left” som kom
detta år.
I USA så nådde Simon and Garfunkel
sin kulmen med ”Bookends” och den under denna period
färdigställda ”Bridge over Troubled Water” (som dock släpptes
först i början av 1970). I övrigt kännetecknades USA nästan av
än större musikalisk uppsplittring under perioden. Utöver
trubadurer fanns hårda band som Steppenwolf (som åtminstone ska ha
myntat uttrycket ”Heavy Metal”) och knasiga akter som Frank
Zappas Mothers of Invention, som bytte medlemmar i rasande takt och
även lade av en period från hösten 1969. Många av de amerikanska
psykedeliska banden var annars inte särskilt kul men Spirit är en
fantastisk bortglömd akt (nu aktuella i samband med rättegången om
Led Zeppelins ”Stairway” där de ständiga plankande
hårdrocksveteranerna dock blev frikända). Doors tuffade på under
perioden men var i ärlighetens namn inne i lite av en svacka efter
sina fantastiska album från 1967.
En motreaktion mot det psykedeliska och
storslagna bröt fram i USA kring 1968 – 69. De främsta
representanterna utgjordes förstås av The Band som släppte ”Music
from Big Pink” 1 juli 1968. De fick sällskap av varierande men
ändå traditionella akter som Creedence Clearwater Revival (som
formligen sprutade ur sig hits under dessa år), Dr John (plattan
”Gris Gris” är en av de mest suggestiva jag vet), Allman
Brothers, Neil Young samt Crosby, Still & Nash, denna
supergruppernas supergrupp som fick göra debut 1969. Lite bortglömda
amerikanska låtskrivare och artister från perioden är Joe South
och Tony Joe White. Även ett band som Three Dog Night kan vara värt
att lyfta fram för den som bara vill höra lite bra rock.
Jazzen letade sig in i rocken via
Chicago och Blood, Sweat and Tears som väl i sin tur hade lyssnat på
Miles Davis. Vita soulakten Rascals (som blev mer och mer politiskt
radikal under perioden) gjorde en del trevliga singlar och vi ska
heller inte glömma Marvin Gayes och Tammi Terrells duetter från
denna era. Temptations gick från att göra trudelutter till att med
hjälp av Norman Whitfield göra mer och mer psykedelisk och kraftigt
orkestrerad soul. Även Smokey Robinson stod för många starka
låtinsatser dessa år. Den främsta soulbaserade akten under hela
perioden var väl troligen Sly and the Family Stone även om Sly på
kort tid gick från livsbejakande optimist som ville ta folk högre
till knarkande och bitter galning som förklarade att han nu var sig
själv igen.
Det har nu blivit väldigt manligt här
men ett antal av periodens absolut mest personliga artister är
kvinnor. Aretha Franklin och Joni Mitchell fortsätter att göra
rykande varm soul respektive mer inåtvänd och reflexiv
trubadurmusik. Buffy Saint Marie framträder mer och mer som
urinnevånarnas röst på den amerikanska kontinenten med ett antal
starka låtar om exempelvis indianernas villkor eller
miljöförstöringen. Min absolut främst favorit är Laura Nyro som
släpper en suverän skiva (”Eli and the 13th
Confession”) 1968. Lyssna på den!!!!
Det var väl ungefär, i grova drag,
det jag samlat ihop från 1968 – 69. Och som alltid fanns det även
dessa år banal, fjamsig och usel musik men den behöver vi ju inte
lägga tid på...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar